Reklamation

Vores betingelser ved reklamation er ens, uanset om du har købt i en af vores butikker eller i vores webshop ide.dk.

Som forbruger har du ifølge købeloven 24 måneders reklamationsret, og købelovens mangelsregler kan bruges ved alle køb hos IDEmøbler.

Hos IDEmøbler har vi et tæt samarbejde med vores leverandører og vurderer løbende kvaliteten på alle vores varer. Vi står naturligvis inde for kvaliteten og vil derfor gerne stille dig langt bedre end den lovpligtige reklamationsret. Derfor yder vi 30 måneders reklamationsret. (Omfatter dog ikke havemøbler, brugskunst, belysning, boligtekstiler og tæpper.) På udvalgte varer, som eksempelvis vores bedste madrasser, giver vi endda helt op til 25 års eller livstidsgaranti.

De fleste af vores varer er lavet af naturmaterialer, som kan have behov for regelmæssig pleje og vedligehold – ellers kan det påvirke varens levetid og reklamationsret. Du er altid velkommen til at kontakte vores personale for råd og vejledning om korrekt pleje af dit produkt eller læse mere her. Derved får du længst mulig glæde af dine møbler.

Bemærk, at vores møbler ikke er fremstillet til erhvervsbrug, hvor der forventeligt er hårdere slid på møblerne end ved privatbrug. Benyttes møblerne til erhverv, er købet derfor ikke omfattet af reklamationsretten. Vi kan i stedet henvise til IDdesign Project, som er vores partner på erhvervsmarkedet.

Hvis du har reklamation på din vare

Modtager du en vare med fejl eller mangel, bliver dette som udgangspunkt udbedret ved reparation eller udskiftning af reservedel. Alternativt ombytter vi varen eller dele af den forudsat, at det ikke medfører IDEmøbler uforholdsmæssige omkostninger.

Da enkelte af vores varer er specialfremstillede, må du påregne imellem 4-6 uger, før en eventuel udbedring kan være gennemført, selvom vi naturligvis altid vil forsøge at løse reklamationen hurtigst muligt.

Ønsker du at reklamere

Hvis du har været så uheldig at få en defekt vare, som du ønsker at reklamere over, kan vi give dig den optimale betjening, hvis du udfylder reklamationsformularen.

Udfyld og indsend reklamationsformular

Reklamationsformularen modtages i vores Kundeservice, og du modtager samtidig en kopi. Vi behandler din reklamation hurtigst muligt.

Følgende skal være opfyldt for, at vi kan behandle din reklamation:

  • Du skal gøre os opmærksomme på fejlen/manglen med det samme, når den opstår/opdages.
  • Varen skal være indenfor reklamationsretten.
  • Fejlen skal være tydeligt beskrevet og billeder skal være vedhæftet
  • Varen skal være behandlet forsvarligt og korrekt vedligeholdt. Det er dit ansvar at undersøge og overholde behovet for vedligeholdelse. Misvedligehold af produktet eller uhensigtsmæssig brug er hverken dækket af den almindelige købelov eller IDEmøblers 30 måneders reklamationsret.

Bemærk, at de fleste af vores sofaer og lænestole bliver monteret med et transportstof i bunden. Transportstoffet har kun som formål at beskytte sofaen eller lænestolen mod støv under transport. Stoffet er derfor ikke lavet i et holdbart materiale og kan let gå i stykker. Dette har ikke nogen praktisk funktion for sofaen eller lænestolen og betragtes derfor ikke som en reklamation.

Hvis vi har taget en vare retur, som vi ved modtagelse vurderer alligevel ikke berettiger til reklamation, forbeholder vi os ret til at omstøde afgørelsen og opkræve udgifter til transport og håndtering.

Hvis vi afviser at behandle din reklamation eller afviser reklamationen, og du er uenig i denne beslutning, skal du vide, at du altid kan klage til Forbrugerklagenævnet på www.forbrug.dk.

EU-kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særligt relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her: www.ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse webshop@ide.dk.