Handelsbetingelser

  1. Prismatch
  2. Købsproces
  3. Betaling
  4. Betingelser ved levering og afhentning
  5. Fragt og leveringsydelser
  6. Forsinkelse
  7. Annullering af køb
  8. Fortrydelses- og bytteret
  9. Ombytningsret for senge
  10. Reklamation
  11. Persondatapolitik

1. Prismatch

Vi matcher alle priser – også vores egne

Finder du, inden dit køb, den vare du ønsker billigere i en anden butik, matcher vi prisen. Hvis du op til 30 dage efter dit køb ser din vare billigere hos os eller i en anden butik, udbetaler vi prisforskellen på et gavekort.

Hvad skal du gøre?

Skulle du mod forventning finde det ønskede produkt billigere i en anden butik, så kom ned i en af vores butikker med din dokumentation, og vi vil matche den pågældende pris. Prisen skal opfylde vores enkle betingelser, som du kan læse nedenfor.

Betingelser:

  • Købsdatoen er den dato, du får din vare i fysisk besiddelse, hvilket betragtes som den leverings- eller afhentningsdato, der fremgår af din senest opdaterede ordrebekræftelse. Hvis du afhenter din vare senere end den dato, der er angivet på ordrebekræftelsen, er det naturligvis først den dato, hvor du afhenter din vare, der gælder som købsdato.
  • Du skal henvende dig til butikken, mens den nedsatte pris er gældende. Husk at medbringe din bon eller ordrebekræftelse.
  • Prismatch omfatter ikke restpartier, køtilbud, åbningstilbud, udstillingsmodeller, specialbestillinger og havemøbler mv. der er nedsat til sæsonafslutning. Prismatch omfatter heller ikke serviceydelser såsom leveringsydelser.
  • Gælder kun privatkøb.

Vores Prismatch har været gældende siden d. 15. april 2016.

2. Købsproces

I forbindelse med dit køb vælger du, hvordan du ønsker at få din vare leveret. Det kan være til afhentning eller levering med IDEmøblers transportør eller pakkepost. Du kan godt have flere leveringsformer på samme ordre.

Afhentning

Hvis du køber i en butik, kan du vælge at afhente din vare i hvilken som helst af vores butikker. Afhentningsadressen og -tidspunkt (dato) aftales ved købet og står på ordrebekræftelsen, som bliver sendt til dig på mail. Du modtager en bekræftelse på SMS/mail, når din vare er klar til afhentning i butikken, så du er helt sikker på ikke at gå forgæves. Åbningstider finder du på vores hjemmeside. Hvis afhentningstidspunktet er mere end 14 dage efter købstidspunktet, vil du en uge inden afhentning modtage en statusmail fra os.

Levering med transportør

Du kan vælge at få din vare leveret til din bolig med IDEmøblers transportør. Leveringsadressen og -tidspunkt (dato og 4-5 timers interval) aftales ved købet og fremgår af ordrebekræftelsen, som du får tilsendt på mail. Dagen før levering får du en SMS/mail med et 3 timers interval, og du bliver desuden ringet op af vores chauffører ca. ½ time før din vare ankommer til leveringsadressen. Hvis leveringstidspunktet er mere end 14 dage efter købstidspunktet, vil du en uge inden levering modtage en statusmail fra os.

Levering med pakkepost

Hvis du køber online, kan du vælge at få din vare leveret med pakkepost. Ved angivelse af leveringsadressen får du oplyst et leveringstidspunkt. Ordrebekræftelse med den aftalte leveringsadresse og -tidspunkt bliver sendt til dig på mail.

Vi gør opmærksom på, at der er forskellige betingelser vedrørende betaling, afhængig af om du har købt din vare i en af vores butikker eller i vores webshop ide.dk.

3. Betaling

3.1. Betaling ved køb online

Al betaling er sikret af DIBS Payment Service. Det betyder, at kommunikationen er krypteret, så hverken IDEmøbler eller andre kan opfange dine kort- og kontooplysninger. DIBS’ betalingsløsninger er godkendt af de internationale kortselskaber efter den nye PCI certificering (Payment Card Industry). Det er din sikkerhed for, at du trygt kan handle på ide.dk.

På IDEmøblers webshop kan du betale med:

  • Dankort
  • Visa
  • Mastercard
  • Visa Electron
  • MobilePay

Beløbet hæves først på dit kort, når varen er afsendt . Det er desværre ikke muligt at benytte alle typer gavekort til IDEmøbler på webshoppen.

3.2. Betaling ved køb i butik

Betalingsmidler

IDEmøbler accepterer følgende betalingsmidler:

  • Dankort
  • Visa/Dankort
  • Mastercard
  • Eurocard
  • Visa
  • Visa Electron

På udvalgte kreditkort bliver der indtil den 1/1 2018 opkrævet nedenstående gebyr, hvorefter de bortfalder:

Kreditkort/Credit card DK: VISA: 0,48% ; MasterCard: 0,48%
Kreditkort firma/Credit card Corporate DK: VISA: 1,00% ; MasterCard: 2,00%
Kreditkort/Credit card EU/EEA: VISA: 0,48% ; MasterCard: 0,55%
Kreditkort firma/Credit card corporate EU/EEA: VISA: 1,70% ; MasterCard: 2,00%
Kreditkort udenfor/Credit card non EU/EEA: VISA:2,63% ; MasterCard: 2,63%

Kontant betaling kan kun foregå i vores butikker. Det er også muligt at betale via bankoverførsel, men vær opmærksom på, at det kan tage op til 4 hverdage, før betalingen er registreret hos os. Husk at angive ordrenummer som reference på overførslen.

Betalingsfrist

Vi kan først ekspedere dit køb, når betaling er registreret på ordren. Du skal derfor lave en præcis aftale med din sælger om betalingen og være opmærksom på, at din ordre skal være fuldt betalt, før vi kan udlevere din vare ved afhentning i butikken eller ved levering til din bolig med transportør/pakkepost. Vær opmærksom på, at betalingen skal være registreret hos os senest 4 hverdage før det aftalte leveringstidspunkt, uanset hvilken leveringsform du har valgt (afhentning eller levering). Det er desværre ikke muligt at betale til chaufførerne, når vores transportør leverer varen til din bolig.

4. Betingelser ved levering og afhentning

4.1. Betingelser ved levering med transportør

Når du køber din vare, kan du vælge at få den leveret til din bolig med IDEmøblers transportør.

Det er dit ansvar, at den aftalte leveringsadresse og leveringstidspunktet er korrekt, og at du er hjemme i det aftalte tidsrum. Kan du ikke være hjemme, skal du kontakte vores Kundeservice på telefon 88 17 99 10 senest 4 hverdage før den aftalte leveringsdato.

Er vores chauffør ikke kommet inden for det aftalte tidsrum, skal du ligeledes meddele dette inden 24 timer til vores Kundeservice på telefon 88 17 99 10.

Ændring af leveringsadresse eller – tidspunkt

Ønsker du at ændre tidspunktet for en levering, kan du benytte linket i den mail, du har fået tilsendt sammen med ordrebekræftelsen. Hvis du har andre ændringer, bedes du kontakte vores Kundeservice.

Ændring af leveringsadresse eller -tidspunkt skal ske senest 4 hverdage inden det aftalte leveringstidspunkt. Ved senere ændring er vi desværre nødt til at opkræve et nyt fragtgebyr, og du må påregne ekstra leveringstid.

Ved ændring vil du modtage en ny, opdateret ordrebekræftelse fra os.

Indbæring af varer

Vi leverer dine varer på det sted på adressen, som du har bestemt – forudsat at der er fri passage. Inden vi leverer dine varer, bedes du derfor sikre, at der er fri og uhindret adgang til det sted i boligen, hvor dit møbel skal placeres. Det vil sige, at varen kan passere trappeopgange, døråbninger, entré og lignende. Hvis vi ikke kan levere varen af pladsmæssige årsager, og varen skal tages med retur, tilbageholder vi fragtgebyret, og der bliver også opkrævet fragtgebyr for en evt. ny levering.

Af arbejdsmiljømæssige hensyn kan varer på over 70 kg kun leveres, hvor det er muligt at anvende tekniske hjælpemidler – og ellers kun til første hindring. Vi har desværre ikke mulighed for at skille varerne ad på adressen.

Accepteres udpakning af varen for at lette indbæring er dette på eget ansvar. Ved varer købt i vores butikker, vil en udpakning medføre, at returretten bortfalder. Se afsnittet omFortrydelses- og bytteret.

Bemærk, at vores chauffører af lovgivningsmæssige hensyn ikke må tage deres sko af under levering. Det kan derfor være en god idé at afdække gulvet, og dette skal være gjort, inden chaufførerne ankommer på adressen. IDEmøbler kan ikke stilles til ansvar for evt. rengøring af gulvbelægning/tæpper ved mangelfuld eller manglende afdækning.

Gode råd ved køb af store/tunge møbler

Ved køb af store/tunge møbler henviser vi i øvrigt til vores ”Leveringsråd”, hvor du kan læse mere om, hvad du specielt skal være opmærksom på i forbindelse med din levering.

Beskadigelse af indbo/bolig

Hvis der ved leveringen sker skade på dit indbo eller din bolig, skal du notere det på fragtbrevet/følgesedlen, inden chaufførerne forlader adressen.

Kontrol af varen

Hvis emballagen er beskadiget ved levering eller bærer synlige tegn på defekt, skal du på fragtbrevet kvittere for modtagelsen med forbehold for eventuelle skader på indholdet. Alternativt kan du nægte at modtage varen. Bliver transportskaden først konstateret senere, skal du reklamere hurtigst muligt og inden for rimelig tid.

Forgæves levering

Hvis du ikke er hjemme på det aftalte leveringstidspunkt, tager vi din vare med retur til vores centrallager, og du må påregne ekstra fragtgebyr og ekstra leveringstid for en evt. ny levering.

4.2. Betingelser ved levering med pakkepost

Når du køber din vare, kan du vælge at få den leveret med pakkepost.

Det er dit ansvar, at den aftalte leveringsadresse er korrekt, når ordren bliver oprettet. Opdager du en fejl i adressen, skal du hurtigst muligt kontakte vores Kundeservice på telefon 88 17 99 10.

Er din pakke ikke ankommet til aftalt tid, skal du ligeledes kontakte Kundeservice.

Kontrol af varen

Hvis emballagen er beskadiget ved levering eller bærer synlige tegn på defekt, skal du på fragtbrevet kvittere for modtagelsen med forbehold for eventuelle skader på indholdet. Alternativt kan du nægte at modtage varen. Bliver transportskaden først konstateret senere, skal der reklameres hurtigst muligt og inden for rimelig tid.

Forgæves levering

Hvis du ikke er hjemme til at modtage din vare, vil din vare blive afleveret på nærmeste posthus med mindre, du har lavet anden aftale med posten (ex. Modtagerflex mv.). Se i øvrigt PostNords generelleforretningsbetingelser for pakker.

4.3. Betingelser ved afhentning af varer

Hvis du køber din vare i en butik, kan du vælge at afhente din vare i hvilken som helst af vores butikker.

Du bedes afhente din vare hurtigst muligt, efter du har modtaget en SMS/mail fra os om, at den er klar til afhentning.

Ændring af afhentningsadresse eller – tidspunkt

Ændring af afhentningsadresse eller dato for afhentning skal ske senest 4 hverdage inden den aftalte dato. Ved ændring vil du modtage en ny opdateret ordrebekræftelse fra os.

Kontrol af varen

Det er vigtigt, at du ved afhentning af varer i butikken kontrollerer, at emballagen og varen er intakt. Når du underskriver følgesedlen accepterer du, at varen er i rette stand, og der kan ikke efterfølgende reklameres over transportskader. Du er selvfølgelig meget velkommen til at åbne emballagen og kontrollere varen, inden du forlader butikken.

5. Fragt og leveringsydelser

Vi gør opmærksom på, at der er forskellige fragt- og leveringsydelser, afhængig af om du køber i en af vores butikker eller i vores webshop ide.dk.

Vi leverer kun til adresser i Danmark. Nedenstående fragt- og leveringsydelser samt priser gælder således kun inden for Danmarks grænser, dvs. på Sjælland, Jylland, Fyn, Bornholm og brofaste øer. Ikke på Grønland og Færøerne.

Det er vigtigt at lave en præcis aftale om levering i forbindelse med købet, da den evt. valgte leveringsydelse skal stå på ordren for at være gyldig.

5.1. Fragt- og leveringsydelser ved køb online

349 kr. – Levering med transportør

Møbler købt på ide.dk leveres af to fragtmænd, der bærer dine møbler ind og placerer dem i boligen efter din anvisning til en fast pris på kun 349 kr. Vær opmærksom på, at udpakning, samling og bortskaffelse af emballage ikke er en del af denne leveringsydelse. Se i øvrigt IDEmøblers betingelser ved levering med transportør - læs mere her.

49 kr. – Levering med pakkepost

Boligtilbehør (galleri, lamper, brugskunst og tekstiler) leveres med PostNord for kun 49 kr*. Vær opmærksom på, at det er PostNords generelle forretningsbetingelser for pakker, som gælder for din forsendelse .

*Bemærk: Enkelte produkter af mere skrøbelig karakter, som eksempelvis spejle, kan ikke leveres med PostNord og må derfor leveres på anden vis, hvilket kan påføre ekstra leveringsomkostninger. Ved bestilling af de vedrørte varer vil den eksakte leveringsomkostning være angivet.

Hvis du har bestilt mere end et produkt, kan din ordre muligvis splittes i flere leveringer, enten hvis varerne er for store eller tunge til at sendes samlet, eller hvis varerne kommer fra forskellige lagre. Vi kan ikke garantere, at leveringerne ankommer samme dag.

Har du spørgsmål angående din levering med PostNord, er du velkommen til at kontakte IDEmøblers kundeservice, enten via telefon 88 17 99 10 eller på kundeservice@ide.dk.

5.2. Fragt- og leveringsydelser ved køb i butik

IDEmøbler har flere forskellige leveringsformer med priser, der starter fra 499 kr. Få overblik over de forskellige leveringsformer og vælg den, der passer dig bedst nedenfor.

499 kr. – Levering med transportør

Dine møbler bliver leveres af to fragtmænd, der bærer dem ind og placerer dem i boligen efter rimelig anvisning. Vær opmærksom på, at udpakning, samling og bortskaffelse af emballage ikke er en del denne leveringsservice.

749 kr. – Levering og montering

Dine møbler bliver leveret af to fragtmænd, der bærer sofa/madras/lænestol helt ind og samler dem. Ønskes der yderligere hjælp til montering er prisen 250 kr. pr. enhed. Denne service tilbydes ikke på ide.dk – kontakt venligst nærmeste butik.

1.099 kr. – Levering og bortskaffelse

Dine møbler bliver leveret af to fragtmænd på det sted i boligen, hvor du ønsker dem placeret, som desuden bortskaffer dine gamle møbler. Vi medtager returmøbler svarende til dem, vi leverer. Det eneste, du skal gøre, er at skille møblet ad. Tilbydes ikke på ide.dk – kontakt venligst nærmeste butik.

1.349 kr. – Levering, montering og bortskaffelse

Dine møbler bliver leveret af to fragtmænd på det sted i boligen, hvor du ønsker dem placeret. Fragtmændene monterer de nye møbler og bortskaffer de gamle. Vi medtager returmøbler svarende til dem, vi leverer. Det eneste, du skal gøre, er at skille møblet ad. Tilbydes ikke på ide.dk – kontakt venligst nærmeste butik.

Ekspreslevering

Varerne kan bringes ud indenfor få timer direkte fra vores butikker med ekspres transport. Vi sørger gerne for bestilling. Betaling for transporten afregnes direkte med transportfirmaet efter fast takst afhængig af postnummer. Der er én mand i bilen, men to mand kan bestilles mod merbetaling.

Udstillingsmodeller fra en af vores butikker kan kun leveres med ekspreslevering.

Kontakt din nærmeste IDEmøbler for detaljer omkring levering fra vores butikker.

Læs desuden vores betingelser ved levering med transportør, hvor det fremgår, hvad du skal være opmærksom på, når du skal have leveret varer.

6. Forsinkelse

Over 97 % af vores varer leveres til aftalt tid, men skulle du være uheldig, at en eller flere varer på din ordre er forsinkede, kontakter vi dig pr telefon/mail, så snart vi bliver opmærksomme på forsinkelsen med henblik på at finde den bedst mulige løsning for dig, så du hurtigst muligt får glæde af de møbler, du har købt hos os.

Endvidere aftaler vi en eventuel kompensation, som udbetales i henhold til vores leveringsgaranti - læs mere nedenfor.

6.1. Leveringsgaranti

Leveret til tiden – eller afslag i prisen

Er en eller flere af dine varer forsinket mere en uge i forhold til aftalt leverings- eller afhentningsdato, giver vi dig 10 % af den forsinkede vares pris i kompensation.

Vi beregner kompensationen ud fra en vurdering af, om forsinkelsen betyder, at du ikke kan anvende det, du har købt.

Bemærk, at vi forbeholder os ret til ikke at udbetale kompensation, hvis der er tale om forsinkelse ved levering med pakkepost, hvor forsinkelsen kan henføres til PostNord.

Nedenfor kan du se nogle eksempler på, hvordan kompensationen udregnes:

Eksempel 1 :
Du har købt en sofa til 10.000 kr., og på ordrebekræftelsen fremgår din leverings- eller afhentningsdato. Hvis din vare ikke er klar til levering eller afhentning en uge efter den lovede dato, får du 10 % kompensation af 10.000 kr., altså 1.000 kr.

Eksempel 2:
Du har købt en sofa til 10.000 kr. og et bord til 5.000 kr. Bordet er klar til tiden, men sofaen er forsinket. Her får du 10 % af sofaens pris i kompensation, altså 1.000 kr., men ikke kompensation for bordet.

Eksempel 3:
Du har købt en dobbeltseng til 25.000 kr. Den ene halvdel er klar til tiden, men den anden er forsinket. Du får 10 % i kompensation på hele ordren, da den er købt som én samlet seng, altså 2.500 kr.

Eksempel 4:
Du har købt en reolopstilling til 15.000 kr. med 5 moduler. Én låge er forsinket. Reolsystemet kan fungere uden den ene låge, så kompensationen beregnes med 10 % af lågens pris på 500 kr., altså 50 kr.

7. Annullering

Du kan naturligvis altid vælge at annullere den del af din ordre, der bliver væsentligt forsinket, men der udbetales udelukkende kompensation, hvis varen bliver leveret. En væsentlig forsinkelse er over 3 uger.

Force majeure

Hvis der opstår særlige forhold, som generelt forhindrer os i at kunne overholde leveringstiden, kan vi påberåbe os force majeure. Eksempler på dette kan være strejker, snestorme, og brand.

Vores Leveringsgaranti har været gældende siden d. 15. april 2016.

8. Fortrydelses- og bytteret

Hvis du ønsker at fortryde eller ombytte dit køb, gør vi opmærksom på, at der er forskellige betingelser, afhængig af om du har købt i en af vores butikker eller i vores webshop ide.dk.

8.1. Fortrydelses- og bytteret ved køb online

Du har ret til at fortryde eller ombytte alle varer købt i IDEmøblers webshop. Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, som er blevet leveret enkeltvist, udløber fristen 14 dage efter du har modtaget den sidste vare. Er det mere end 14 dage siden, varen er modtaget, og du ønsker at fortryde eller ombytte din vare, er det IDEmøblers ”Fortrydelses- og bytteret ved køb i butik”, der gælder.

Vær opmærksom på, at du skal være forsigtig, når du samler og/eller adskiller dine møbler, for skader på produktet kan betyde, at varens værdi forringes, og det kan få betydning for, hvor stor en andel af købesummen, du kan få tilbage, hvis du vil returnere eller bytte.

Særlige betingelser gælder for Specialbestillinger:

  • Varer, der er sammensat eller tilpasset efter dine specifikationer og/eller har fået et tydeligt personligt præg, skal bestilles og produceres hos vores leverandør specielt til dig. Disse varer er markeret på hjemmesiden som ”Specialbestilling”. Så snart en specialbestilling er betalt, bliver produktionen sat i gang. Hvis du fortryder dit køb, skal du derfor betale et afbestillingsgebyr på 25% af prisen for den afbestilte vare.

Meddelelse om fortrydelse og ombytning af onlinekøb

Hvis du ønsker at fortryde eller ombytte, skal du hurtigst muligt og inden 14 dage efter at have modtaget din vare enten henvende dig personligt i en af vore butikker eller udfylde vores standardfortrydelsesformular, som du har fået tilsendt på mail. Du kan også finde den her:Fortrydelsesformular.

Du kanikkegøre brug af din fortrydelsesret ved blot at nægte modtagelse af varen, hvis ikke du forinden har givet os besked om dette.

Returnering

Du skal returnere din ordre til os uden unødig forsinkelse, og senest 14 dage efter du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb.

Du bærer risikoen for varen frem til at den er os i hænde.

Fortrydelsesformularen skal udskrives og vedlægges varen. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores Kundeservice på telefon 88 17 99 10 eller kundeservice@ide.dk.

Benyt den medsendte returlabel ved postpakker eller returnér til nedenstående adresse og tydeligt mærket med ordrenummer:

IDdesign A/S
Sadelmagervej 2
7100 Vejle
Mærke: Ordrenummer

Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.

Manglende original emballage kan muligvis betyde, at varens værdi forringes, så vil du være sikker på at kunne få hele købsbeløbet retur, anbefaler vi, at varen returneres i original emballage.

Returnering med pakkepost er gratis, hvis returlabel benyttes, mens du selv skal afholde udgifterne i forbindelse med returforsendelse af møbler, som ikke kan returneres med pakkepost. Udgifterne ved returnering af møbler forventes højst at beløbe sig til 349 kr. Kontakt vores Kundeservice for nærmere aftale. Du kan også fortryde købet ved at aflevere det personligt i en af vore butikker. Du kan finde adresser på vores butikker her:IDEmøbler butikker.

Varens stand, når du sender den retur

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, hvis dette skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi varen som brugt, hvilket betyder, at hvis du fortryder dit køb, får du kun en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

Tilbagebetaling af købsbeløbet ved onlinekøb

Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb, du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig – også leveringsomkostninger. Refundering af leveringsomkostninger gælder dog ikke ved delvis fortrydelse. Se særskilt afsnit herom. Refundering af leveringsomkostninger gælder heller ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder. Refunderingen sker uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget besked om din beslutning om at fortryde dit køb. Tilbagebetalingen bliver gennemført med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har givet besked om noget andet.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

Ved berettiget reklamation, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger. Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger. Varer købt på vores webshop kan også byttes/returneres i vores butikker.

Delvis fortrydelse

Ønsker du kun at fortryde dele af dit køb, gælder ovenstående betingelser stadig. Dog vil du ved delvis fortrydelse ikke få refunderet leveringsomkostningerne.

8. 2. Fortrydelses- og bytteret ved køb i butik

Vi giver 30 dages landsdækkende fortrydelses- og bytteret på alle varer købt i IDEmøblers butikker. De 30 dage gælder fra den dato, hvor du har modtaget din vare.

Følgende betingelser skal være opfyldt for at opretholde din fortrydelses- og bytteret:

  • Varen skal hurtigst muligt returneres på en af IDEmøblers adresser – eller den kan afhentes på en adresse mod betaling.
  • Varen skal være ubrugt og i original, uåbnet emballage.
  • Bon, ordrebekræftelse eller byttebon skal kunne fremvises.

Særlige betingelser gælder for Specialbestillinger:

  • Varer, der er sammensat eller tilpasset efter dine specifikationer og/eller har fået et tydeligt personligt præg, skal bestilles og produceres hos vores leverandør specielt til dig. Disse varer er markeret på ordrebekræftelsen som ”Specialbestilling”. Så snart en specialbestilling er betalt, bliver produktionen sat i gang. Hvis du fortryder dit køb, skal du derfor betale et afbestillingsgebyr på 25 % af prisen for den afbestilte vare.

Følgende er ikke omfattet af din fortrydelses- og bytteret:

  • Varer købt som beset, f.eks. udstillingsmodeller.

9. Ombytningsret for senge

En god søvn er vigtig. Derfor er det vigtigt for os, at du sover som en drøm – hver nat. Madrassen skal hverken være for hård eller blød – den skal være helt perfekt. Hvis du opdager, at din nye madras, mod forventning, ikke passer til dine behov, har du mulighed for at bytte madrassen indenfor 90 dage – og nætter. Ved ombytning af en hel seng/madras, vil sengen/madrassen blive taget retur til en reduceret pris. Hvis det drejer sig om ombytning af en kerne, vil det kun koste dig et gebyr. Se betingelser nedenfor.

Sådan gælder 90 nætters ombytningsret:

Dunlopillo:

Hvis du har købt en Dunlopillo-madras i standardmål (90x200/210 cm), der ikke lever op til dine forventninger, kan du ombytte den til en anden fasthed indenfor 90 nætter. Du kan bytte madrassen til en anden fasthed indenfor den samme madrastype, og du kan lave én ombytning pr. madras.

  • Du kan ombytte madrasser med aftageligt betræk og udtagelig madraskerne
  • Du kan ombytte madrasser i standardmål 90x200/210 cm
  • De 90 dage gælder fra den dag, du modtager din madras
  • Håndterings- og fragtgebyr for ombytning af kerne: 1.499 kr.
  • Ombytningen gælder kun for madrassen – du kan ikke ombytte topmadrassen

Wonderland:

Er du ikke tilfreds med din madras fra Wonderland i standardmål? Bare rolig, du kan ombytte den til en anden fasthed indenfor 90 nætter. Du kan ombytte til en anden fasthed indenfor den samme madrastype, og du kan lave én ombytning pr. madras.

  • Du kan ikke ombytte din madras, hvis du har en seng med hel kerne i målene 160/180/200 x 200 cm eller 160/180/210 x 210 cm
  • Ombytningen gælder kun for madrassen – du kan ikke ombytte topmadrassen
  • De 90 dage gælder fra den dag, du modtager din madras
  • Håndterings- og fragtgebyr for ombytning af kerne: 1.499 kr.

Tempur:

Ombytning ikke muligt.

Nocturne Classic:

Ombytning ikke muligt.

Nocturne Solid:

Ombytning ikke muligt.

Nocturne Silver:

Hvis din Nocturne Silver-madras ikke lever op til dine forventninger, har du mulighed for at få den ombyttet til en anden fasthed indenfor 90 dage og nætter. Ønsker du at ombytte din madras, skal du blot medbringe din kvittering i en af vores butikker og vælge den madras, du vil have i stedet. For at sikre, at du ikke skal undvære en seng i mellemtiden, anbefaler vi, at du i første omgang møder op uden din madras i butikken, så vi kan finde den nye madras til dig. Derefter kan vi ombytte din madras i butikken, når den nye er klar til dig. Det eneste krav er, at madrassen stadig er i god stand og ikke er ødelagt. Sengens værdi bliver sat efter dens stand, når du returnerer den i butikken. Dog vil der blive fratrukket minimum 25% af sengens salgspris. Du kan foretage én ombytning pr. madras.

  • Ombytningen gælder kun for madrassen – du kan ikke ombytte topmadrassen
  • Hvis du har købt en Nocturne Silver elevationsmadras, er det kun madrassen du kan bytte – ikke elevationsbunden
  • De 90 dage gælder fra den dag, du modtager din madras
  • Hvis du vil opgradere din madras, skal du bare betale den difference, der er fra dit originale køb til din nye madras
  • Hvis du har købt en Silver Kontinentalseng, kan du få ombyttet kernen
  • Hvis du gerne vil bytte din madras til en ny, der er billigere, får du udbetalt differencen på et gavekort, så du helt selv kan vælge, hvad du vil have i stedet

Nocturne Gold:

Hvis din nye Nocturne Gold-madras i standardmål (90x200/210 cm og 140x200 cm) ikke lever op til dine forventninger, kan du ombytte den til en anden fasthed indenfor 90 nætter. Du kan ombytte madrassen til en anden fasthed indenfor den samme madrastype, og du kan lave én ombytning pr. madras.

  • Det er kun madrasser med aftageligt betræk og udtagelig madraskerne, du kan ombytte
  • De 90 dage gælder fra den dag, du modtager din madras
  • Ombytningen gælder kun for madrassen – du kan ikke ombytte topmadrassen
  • Hvis du vil opgradere din madras, skal du bare betale den difference, der er fra dit originale køb til din nye madras
  • Hvis du gerne vil bytte din madras til en ny, der er billigere, får du udbetalt differencen på et gavekort, så du helt selv kan vælge, hvad du vil have i stedet
  • Håndterings- og fragtgebyr for ombytning: 499 kr.

Nocturne Diamond:

Hvis din nye Nocturne Diamond-madras i standardmål (90x200/210 cm) ikke lever op til dine forventninger, kan du ombytte den til en anden fasthed indenfor 90 nætter. Det er kun madrasser med aftageligt betræk og udtagelig madraskerne, du kan bytte. Ombytningsretten gælder dog ikke, hvis din seng har hel kerne og er i målene 160/180/200 x 200 cm og 180/210 x 210 cm.

  • Du kan kun ombytte til en anden fasthed indenfor den samme madrastype, og du kan lave én ombytning pr. madras
  • De 90 dage gælder fra den dag, du modtager din madras
  • Ombytningen gælder kun for madrassen – du kan ikke ombytte topmadrassen
  • Håndterings- og fragtgebyr for ombytning: 499 kr.

Nocturne Unique:

Hvis du oplever, at din Nocturne Unique-madras i standardmål (90x200/210 cm) ikke er, som du havde forventet, kan du ombytte den til en anden fasthed indenfor 90 nætter. Det er kun madrasser, der har aftageligt betræk og udtagelig madraskerne, du kan bytte. Ombytningsretten gælder dog ikke, hvis din seng har hel kerne og er i målene 160/180/200 x 200 cm samt 180/210 x 210 cm.

  • Du kan kun ombytte til en anden fasthed indenfor den samme madrastype, og du kan lave én ombytning pr. madras
  • De 90 dage gælder fra den dag, du modtager din madras
  • Ombytningen gælder kun for madrassen – du kan ikke ombytte topmadrassen
  • Håndterings- og fragtgebyr for ombytning af kerne: 1.499 kr.



Du kan ikke foretage ombytning på udstillingsmodeller. Hvis du vil ombytte din seng jf. ovenstående betingelser, skal du blot henvende dig til vores kundeservice på tlf.: 88179910 eller e-mail: kundeservice@ide.dk. Tag kontakt til din nærmeste butik, hvis sengen, du vil have ombyttet, er en Nocturne Silver.

10. Reklamation

Vores betingelser ved reklamation er ens, uanset om du har købt i en af vores butikker eller i vores webshop ide.dk.

Som forbruger har du ifølge købeloven 24 måneders reklamationsret, og købelovens mangelsregler kan bruges ved alle køb hos IDEmøbler.

Hos IDEmøbler har vi et tæt samarbejde med vores leverandører og vurderer løbende kvaliteten på alle vores varer. Vi står naturligvis inde for kvaliteten og vil derfor gerne stille dig langt bedre end den lovpligtige reklamationsret. Derfor yder vi 30 måneders reklamationsret. (Omfatter dog ikke havemøbler, brugskunst, belysning, boligtekstiler og tæpper.) På udvalgte varer, som eksempelvis vores bedste madrasser, giver vi endda helt op til 25 års eller livstidsgaranti.

De fleste af vores varer er lavet af naturmaterialer, som kan have behov for regelmæssig pleje og vedligehold – ellers kan det påvirke varens levetid og reklamationsret. Du er altid velkommen til at kontakte vores personale for råd og vejledning om korrekt pleje af dit produkt eller læse mereher. Derved får du længst mulig glæde af dine møbler.

Bemærk, at vores møbler ikke er fremstillet til erhvervsbrug, hvor der forventeligt er hårdere slid på møblerne end ved privatbrug. Benyttes møblerne til erhverv, er købet derfor ikke omfattet af reklamationsretten. Vi kan i stedet henvise tilIDdesign Project, som er vores partner på erhvervsmarkedet.

Hvis du har reklamation på din vare

Modtager du en vare med fejl eller mangel, bliver dette som udgangspunkt udbedret ved reparation eller udskiftning af reservedel. Alternativt ombytter vi varen eller dele af den forudsat, at det ikke medfører IDEmøbler uforholdsmæssige omkostninger.

Da enkelte af vores varer er specialfremstillede, må du påregne imellem 4-6 uger, før en eventuel udbedring kan være gennemført, selvom vi naturligvis altid vil forsøge at løse reklamationen hurtigst muligt.

Ønsker du at reklamere

Hvis du har været så uheldig at få en defekt vare, som du ønsker at reklamere over, kan vi give dig den optimale betjening, hvis du udfylder reklamationsformularen.

Udfyld og indsend reklamationsformular

Reklamationsformularen modtages i vores Kundeservice, og du modtager samtidig en kopi. Vi behandler din reklamation hurtigst muligt.

Følgende skal være opfyldt for, at vi kan behandle din reklamation:

  • Du skal gøre os opmærksomme på fejlen/manglen med det samme, når den opstår/opdages.
  • Varen skal være indenfor reklamationsretten.
  • Fejlen skal være tydeligt beskrevet og billeder skal være vedhæftet
  • Varen skal være behandlet forsvarligt og korrekt vedligeholdt. Det er dit ansvar at undersøge og overholde behovet for vedligeholdelse. Misvedligehold af produktet eller uhensigtsmæssig brug er hverken dækket af den almindelige købelov eller IDEmøblers 30 måneders reklamationsret.

Bemærk, at de fleste af vores sofaer bliver monteret med et transportstof i bunden. Transportstoffet har kun som formål at beskytte sofaen mod støv under transport. Stoffet er derfor ikke lavet i et holdbart materiale og kan let gå i stykker. Dette har ikke nogen praktisk funktion for sofaen og betragtes derfor ikke som en reklamation.

Hvis vi har taget en vare retur, som vi ved modtagelse vurderer alligevel ikke berettiger til reklamation, forbeholder vi os ret til at omstøde afgørelsen og opkræve udgifter til transport og håndtering.

Hvis vi afviser at behandle din reklamation eller afviser reklamationen, og du er uenig i denne beslutning, skal du vide, at du altid kan klage til Forbrugerklagenævnet påwww.forbrug.dk.

EU-kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særligt relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her:www.ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adressewebshop@ide.dk.

11. Persondatapolitik

IDdesign A/S, Damvej 9, 8471 Sabro, CVR NR. 28505108, er ansvarlig for de oplysninger, du giver til IDEmøbler. Vi opbevarer og behandler dine personlige oplysninger fortroligt. Vi benytter udelukkende dit navn, adresse og kontaktoplysninger til behandling af din ordre, og gemmer det i vores ordresystem.

Dine kreditkortinformationer sendes direkte og krypteret til vores betalingsudbyder, og gemmes således ikke i IDEmøblers system. Vi anvender Nordens største online betalingsudbyder, DIBS Payment Service. Dine oplysninger sælges eller videregives aldrig til 3. part. Som registreret har du altid mulighed for at få indsigt, og du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne i Persondataloven.

Hvilke oplysninger indsamler vi om dig på hjemmesiden?

IDEmøbler får løbende statistiske oplysninger fra vores databehandler om besøgende på sitet. Det er dog ikke ud fra disse oplysninger muligt at genkende enkelte personer.

Når du surfer på Internettet, efterlader du dig et "elektronisk spor", som afslører, hvor du har været.
Når du har besøgt ide.dk, vil vi altså vide følgende om dig:

  • Hvilke sider du har kigget på og hvornår
  • Hvilken browser du bruger
  • Hvilken ip-adresse du har

Hvad bruges oplysningerne til?

Vi bruger de tekniske oplysninger til at finde ud af, hvilken vej vores besøgende bruger for at finde information på vores site. F.eks. kan vi se, om de starter fra forsiden og bevæger sig ned på undersiderne, eller om de hopper ind midt på hjemmesiden fra en søgemaskine.

Hvem har adgang til oplysningerne?

Det er udelukkende personer fra IDdesign A/S samt den ansvarlige hos vores databehandler, der har adgang til de data, som er nævnt ovenfor.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte os på webshop@ide.dk.